Dag 5 - Reisverslag uit Valencia, Spanje van anja oetelaar - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Valencia, Spanje van anja oetelaar - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg anja

03 Mei 2022 | Spanje, Valencia

Vanmorgen wat langzamer opgestaan, het ziet er grijs en nat uit buiten en de voorspelling is dat het dat heel de dag blijft. Dus op ons gemakje zitten ontbijten nog maar een extra bakje koffie erbij en plan de campagne gemaakt voor deze dag. Wat binnen activiteiten gekozen, we gaan ons echt niet vervelen. De jassen en paraplu's gehaald op de kamer en naar de receptie om te vragen of ze een taxi kunnen bellen. Het blijkt dat als het slecht weer is er niet wordt opgenomen bij de taxicentrales, je moet zelf langs de weg er maar een aanhouden. De receptioniste probeerde het toch even maar geen geluk. Voor het hotel stonden al wat mensen op een taxi te wachten dus besloten om de hoek om te lopen, is een grotere weg en daar een taxi te gaan scoren. Dit ging redelijk snel wat wel fijn was want de regen kwam met bakken uit de lucht. We lieten ons afzetten bij het Museo National de Cerámica. Daar aangekomen de rugzak in een kastje opgeborgen en de QR code scannen voor uitleg. Shit kan nergens mijn telefoon vinden die zal toch niet.... Frank heeft naar tig keer bellen de taxichauffeur aan de lijn op mijn mobiel, het brengt hem over 30 minuten bij het museum en inderdaad na een klein half uurtje kwam hij er aan. Wat een opluchting, er zijn dus nog steeds eerlijke mensen!! We konden nu het museum gaan bekijken, eigenlijk gingen wij niet voor de keramiek maar voor het gebouw. Het is een oud paleis en er zijn nog verschillende kamers in de oude staat. Echt een aanrader om dat te gaan bekijken. Buitengekomen vlug onder de paraplu op weg naar een koffietentje en daar ook direct op beidde telefoons de app waar is mijn apparaat gezet en elkaars gegevens ingevuld zodat als iemand van ons zijn telefoon kwijt is we via de andere telefoon hem kunnen lokaliseren ( weer wat geleerd!). Na de koffie naar La Lonja de la Seda (Zijdebeurs), dit is een van de fraaiste openbare gebouwen van Spanje en gelukkig maar 2 straatjes verder. Je kan er zowel buiten als binnen een audiotour doen, maar ivm het weer hebben wij hem alleen binnen gedaan. Je krijgt een uitgebreide uitleg over wat je ziet in elke zaal maar ook waar het voor gebruikt werd. Het is van de buitenkant een heel mooi gebouw en staat ook op de Werelderfgoedlijst. Het heeft ook een mooi binnen tuintje. Hierna op weg naar Mercado Central wat er tegenover ligt. Dit is de grootste overdekte markt van Europa en gevestigd in een schitterend modernistagebouw in het hart van het Centro Histórico. We waren er zaterdag ook al doorheen gelopen en toen besloten om er een keer oesters te gaan eten met een lekker wijntje erbij. Het was er erg rustig, vochtig en we vonden de sfeer niet aanwezig. Besloten dat dit geen weer is om oesters te eten, dus op zoek naar een tapastentje die ze hier volop hebben maar ook hier hadden we moeten reserveren wat we niet hebben gedaan (we weten toch niet van tevoren waar we zijn en hoe laat we willen eten!). Toch een gezellig tentje op een achteraf pleintje gevonden en er lekker gegeten met een wijntje erbij. Het was ondertussen bijna droog, maar dit zou maar tijdelijk zijn dus we besloten naar Museo de Ciencias Naturales te lopen. Je vindt hier fossielen maar ook zoogdierskeletten. Daarna , terwijl het nog steeds droog is teruggelopen naar het hotel want we hadden natte schoenen en sokken en dat loopt op den duur niet zo fijn. Gelukkig hadden we voor de laatste avond een restaurant gereserveerd (via whatsapp), ik vond het wel vreemd dat toen we er langs liepen er geen terras stond en alles dicht zat. Op de hotel kamer toch maar even op hun website gekeken en jawel reserveren we een keer dan reserveren we een tafeltje op de sluitingsdag pfff...

Via tripadvisor een Argentijns steakhouse gevonden wat heel goed aangeschreven stond, Frank gebeld en een tafeltje gereserveerd. 's Avonds op weg naar het restaurant maar we waren de hoek nog niet om of het begon weer te regenen en na een tijdje lopen toch maar even tegen de gevels gaan schuilen. Even later viel het met bakken uit de lucht, zelfs in Thailand heb ik het zo nog niet gezien. Na een poosje een taxi aan kunnen houden en op weg naar het restaurant. Daar hebben we heerlijk gegeten maar wel erg veel, vooral de steaks, 300gr per stuk! Uiteraard regende en onweerde het nog flink toen we klaar waren dus een stukje gelopen en een taxi aangehouden zodat we redelijk droog in het hotel aankwamen. Daarna uitbuiken want das was wel nodig. Ik het verslag nog getypt, maar inplaats van het op te slaan wis ik het hele verhaal pff.. ik was er klaar mee, doe het dus een andere keer als ik thuis ben!

• 05 Mei 2022 - 20:17

Lisette:

Gelukkig regendag ook fijn doorgekomen.
    En….heel leuk om ‘met jullie mee op vakantie te kunnen gaan’ door de verslagen