Rondreis Italië - Reisverslag uit Livorno, Italië van anja oetelaar - WaarBenJij.nu Rondreis Italië - Reisverslag uit Livorno, Italië van anja oetelaar - WaarBenJij.nu

Rondreis Italië

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg anja

17 Augustus 2022 | Italië, Livorno

Woensdag 17 augustus

In de vroege ochtend, het is pas 8 uur, op zoek naar een bakker. Er moeten er een paar in de buurt zitten. Het is heerlijk rustig op straat en bij de 1e bakker aangekomen blijkt dat die tot eind augustus vakantie heeft, op naar de volgende, die zit er niet meer, is nu een pizzeria, de 3e is er ook niet meer en jawel de 4e heeft vakantie pfff. Dan maar naar de supermarkt en een bruinbrood gekocht, moeten toch iets eten. Na het ontbijt naar een terrasje gelopen voor een kop cappuccino en een plan voor de dag gemaakt. We lopen eerst naar de ponte Vecchio, een beroemde brug in Florence. Na wat rondgekeken te hebben en wat foto's gemaakt gaan we langzaamaan richting Duomo. We besluiten er niet naar binnen te gaan, Frank had op tripadvisor gelezen dat hij erg tegenvalt van binnen (weet dat we de vorige keer met de meiden wel binnen zijn geweest, maar geen idee of we dat tegen vonden vallen). Daar aangekomen blijkt de rij ook zo gigantisch groot dat we het toch niet zouden doen. We bekijken de gouden deur van de doopkapel tegenover de Duomo en lopen op ons gemakje rond de Duomo heen, wat een prachtig indrukwekkend gebouw is het toch en wat een drukte op dit plein. Daarna lopen we richting galleria dell’academia waar het beroemde David beeld van Michelangelo staat. We hadden in Nederland al kaartjes gereserveerd, je moet ze hier dan nog wel ophalen, en konden om 12.00 uur het museum in. Onderweg nog even een terrasje bezocht voor een cappuccino en een café frappe. In het museum gaan we direct naar het David beeld, is heel indrukwekkend, en bekijken het van alle kanten. Als je in Florence bent zeker gaan bekijken! We bekijken de rest van het museum maar na een poosje hebben we het wel gehad, alleen maar schilderijen van heiligen dat viel een beetje tegen dus op naar het volgende. We wandelen richting het museum de”Medici en komen langs de San Lorenzo kerk en besluiten hier ook even een kijkje te nemen. De buitenkant is heel eenvoudig en net als meerdere kerken en gebouwen in Italië is hij niet afgebouwd. Het blijkt de oudste Florentijnse Kathedraal, in 393 ingewijd door Sant'Ambrogio en gewijd aan de martelaar Lorenzo. Na dit bezoek gaan we even wat fruit en kwark halen en naar het appartement terug om wat gezonds te eten en even te relaxen. Vanavond gaan we eten bij een Osteria in de straat waar we gisteren al naar binnen wilden maar we hadden toen niet gereserveerd, nu wel! Na een dutje en een frisse douche gaan we daar eten. We snappen nu waarom je daar moet reserveren. Het eten is heerlijk, ze hebben het vlees dat ze gebruiken in vleeskasten hangen en het is zo mals dat je mes er zo doorheen zakt! Een heerlijke antipasta van tevoren met bruchetta met tomaat, levermouse en champignons, verder nog plakjes ham en worst en kaas. Eigenlijk al een flinke maaltijd op zich verzuchten we (al voor de tigste keer, we leren het niet!). We drinken er een heerlijk volle rode wijn bij en als afsluiter pakt Frank nog een grappa, ik hou het toch maar bij een kopje koffie. Uiteraard nog even naar de Duomo en een ijsje op een bankje gegeten.