Rondreis Italië - Reisverslag uit Firenze, Italië van anja oetelaar - WaarBenJij.nu Rondreis Italië - Reisverslag uit Firenze, Italië van anja oetelaar - WaarBenJij.nu

Rondreis Italië

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg anja

18 Augustus 2022 | Italië, Firenze

Donderdag 18 augustus

De planning was om vandaag op tijd de stad in te gaan. Dit is dus niet gelukt, we werden pas tegen 8,30 uur wakker en na het ontbijt werd het steeds donkerder en begon het te onweren en hard te regenen. Onze regenjassen liggen in de auto en die is ergens buiten de stad geparkeerd door de garage. In deze kleine garage laten ze alleen de auto's staan die er een paar uur parkeren. Gelukkig is Frank ervan overtuigd dat we hier ook wel voor een prikkie paraplu's kunnen scoren. We zullen zien, maar voorlopig gaan we nog niet op pad en plaats ik de stukjes met foto's van 16 en 17 augustus. Het wordt droger en we besluiten op pad te gaan er hoeft geen zonnebrand en petje mee voor Frank en ik neem mijn zonnebril ook niet mee. We gaan eerst even paraplu's scoren in het winkeltje in onze straat ( 5 euro per stuk, dat valt dan weer mee). Daarna gaan we op pad naar het Piazza della Signoria, het belangrijkste plein in hartje Florence. Hier vind je onder andere de bekende loggia met beelden die herinneren aan belangrijke gebeurtenissen in de stad en aan belangrijke mythes. Ook vind je hier de fontein van Neptunes, de ingang van Palazzo Vecchio, de replica van David en het befaamde bronzen ruiterstandbeeld. Verder ligt de beeldengalerij, met een beeld van Leonardo da Vinci, praktisch tegen het plein aan. Nadat we hier rond gekeken hebben breekt de zon door dus even langs het appartement voor de zonnebrand, petje en zonnebril. Daarna op pad naar Piazza Santa Croce, het tweede belangrijkste plein in Florence, waar de Basilica of Santa Croce staat. De kerk zelf, gebouwd door de nederige, sobere en in armoede levende franciscanen, is vreemd genoeg een van de meest rijkelijk gedecoreerde van Florence en de begraafplaats van veel bekende Florentijnen als Machiavelli, Michelangelo, Galileo Galilei en Gioachino Rossini. Het is werkelijk de moeite waard om hier rond te lopen en de verschillende graven te zien aan weerskanten van de kerk. Daarna besluiten we om maar even ergens te gaan lunchen, het wordt de chef's special, salade met ananas en garnalen. Nou zo special vonden we hem niet, maar we hadden weer genoeg op. Even naar het appartement om alvast wat dingen in de koffer en overnachtingstas te stoppen, wat te lezen of, zoals ik, even wat te typen en dan direct weer op pad. We gaan de wandeling afmaken waarbij we weer naar het piazza dell Signoria lopen en vandaar naar Mercato Nuovo waar een everzwijntje staat met een gladde gouden neus. Het verhaal gaat dat als je de neus aait je zeker nog een keer terugkomt in Florence. We lopen daarna door richting de rivier de Arno en komen weer langs een kerk Santa Trinità, binnen zijn er fresco's dus we gaan vlug even een blik werpen. Er is een crypte waar je in kan, die heb je niet zo vaak dus wij naar beneden. Gelukkig zit er een zaklamp op je telefoon want het is er donker en niets te zien. We zijn er klaar mee en gaan weer naar buiten. We lopen langzaam naar het biercafé waar we 2 dagen geleden ook zijn geweest en komen uiteraard weer een kerkje tegen. We besluiten dat we kerken genoeg hebben gezien voor een lange tijd dus lopen door naar het biercafé. We zitten net aan ons tweede biertjes als het donker wordt en er dikke druppels vallen, spullen mee en naar binnen dan maar. We besluiten om hier een broodje hamburger te eten en nog een biertje te drinken. Als het na een dik uur weer droog is gaan we op weg richting appartement en nemen nog een ijsje op het Duomo plein. Als we net in het appartement zijn begint het weer hard te regenen en te onweren, we blijken geen WIFI en airco te hebben en ook 4G heeft binnen geen bereik. Buiten geappt naar de verhuurster. Schijnt noodweer te zijn in Toscane en daardoor kan er van alles uitvallen. Schakelkast gevonden en de schakelaar omgezet, in eerste instantie sprong hij constant terug maar naar een poos nogmaals proberen bleef hij omhoog. Hoppa weer airco en WIFI> Vlug stukje aftypen en alles proberen online te zetten. Morgen vertrekken we richting Oisterwijk.

• 19 Augustus 2022 - 13:41

Lisette:

En…. Heb je de neus geaaid?