dag 4 Kromeriz - Reisverslag uit Bytom Odrzański, Polen van anja oetelaar - WaarBenJij.nu dag 4 Kromeriz - Reisverslag uit Bytom Odrzański, Polen van anja oetelaar - WaarBenJij.nu

dag 4 Kromeriz

Blijf op de hoogte en volg anja

19 Juli 2013 | Polen, Bytom Odrzański

Na het ontbijt op ons gemakje naar het door Unesco beschermde aartsbisschoppelijke paleis gewandeld. De poort naar de tuin (64 hectare) stond uitnodigend open dus daar eerst naar toe. Vanaf een bordes had je een mooi uitzicht op de tuin én zagen we een treintje waarmee je door de tuin een rondrit, van 40 minuten, kunt maken. In het treintje zijn we door de tuin gegaan en kregen direct uitleg over alles wat we zagen. Het was een goed idee geweest om het treintje te nemen want het is toch wel een héél mooi park. Even het park uit en naar het plein voor een lekkere cappuccino en daarna op naar het paleis. Je kunt er alleen naar binnen als je met een begeleide tour mee gaat dus daar maar kaartjes voor gekocht. Bij binnenkomst moest iedereen ter bescherming van de vloer een soort overslippers over zijn schoenen aan (maat véél te groot dus dat werd schuifelen) en Frank en ik kregen een mapje met de tekst in het Engels want de gids vertelde in het Tsjechisch. Het is een indrukwekkend paleis waarin alles erg goed onderhouden is en er duidelijke uitleg is over waar de vertrekken voor diende en wat je allemaal kon zien. Ondertussen wel wat trek gekregen dus naar een restaurantje voor een lunch. Daar aangekomen hadden we direct contact met een oudere Tsjech die wilde weten waar we vandaan kwamen en hij zou ons wel even helpen met bestellen, want hij kon de taal! Hij vertelde dat hij tot enkele jaren geleden in Kromeriz had gewoond maar we kwamen er niet achter waar hij nu woonde. Hij wilde van alles van ons weten waar we vandaan kwamen, wat we deden, wat voor auto we hadden en wat we die dag nog meer zouden gaan doen. We kregen er een ” Turks” gevoel van! Een salade gegeten en weer verder. De middag besloten we om een ritje door de omgeving te maken. In tegenstelling tot de omgeving van Frymburg die heuvelachtig met veel bossen was is deze omgeving vlakker en met veel landbouw en heel kleine dorpjes. ’s Avonds wilden we bij het Italiaans restaurant op het grote plein gaan eten, maar helaas die zat vol dus maar naar een ander restaurant op het plein, je hebt er gelukkig keuze genoeg. Wel nog even voor de volgende dag gereserveerd bij de Italiaan.